Wat is een mascotte?
Mascottes zijn tegenwoordig niet meer weg te denken, maar wat is een mascotte nou eigenlijk?
Een mascotte is persoon, dier of object die geluk brengt voor een groep mensen met dezelfde interesse.
Een mascotte wordt vaak ingezet voor een grote groep mensen met dezelfde interesse. Bijvoorbeeld bij een school, voetbalclub, pretpark, vakantiepark of voor een merk.
Op veel vakantieparken is er een animatieteam met een mascotte van het park zelf. Kinderen zijn er vaak weg en ook de ouders vinden het vaak leuk. Zij zullen het zelf niet snel toegeven, maar stiekem vinden ze het ergens nog leuk. Al is het maar voor de kinderen.
Mascottes worden ook gebruikt door een aantal merken voor hun producten. Coca Cola is misschien wel de bekendste met hun kerstman. Deze mascotte hebben zij ingezet voor advertenties en marketing doeleinden, namelijk het verkopen van Coca Cola.
In de voetbalwereld worden mascottes ingezet als trouwe supporter. De team mascotte wordt vaak verward met de bijnaam. Lucky, de mascotte van Ajax, heeft zijn naam te danken aan de tijd dat Ajax veel wedstrijden in de laatste minuten wist te winnen. Hierdoor kregen zij al snel de naam “lucky ajax”. Dit heeft de club gebruikt voor de naam van de mascotte, terwijl de mascotte niet voorkomt in het logo.
De vorm van de team mascottes wordt vaak bepaald door een logo, persoon, echt dier of animatie figuur. Het komt ook voor dat de mascotte zelf wordt verzonnen. De meeste mascottes zie je bij diverse sporten of pretparken. Deze worden ingezet voor marketing doeleinden en de kinderen.
Wanneer zijn ‘fantasie’ mascottes ontstaan?
Halverwege de 20e eeuw zijn verzonnen mascottes geïntroduceerd. In Amerika hebben de Philadelphia Phillies zelf een mascotte verzonnen, namelijk de Phillie Phanatic. Dit neemt niet weg dat elke mascotte ooit is ontstaan uit een verzonnen karakter. Denk bijvoorbeeld aan alle Walt Disney karakters, zoals Donald Duck, Mickey Mouse etc.
Mascottes worden ook vaak ingezet als ambassadeur van een groep, bedrijf of organisatie. Dit vormt dan het boegbeeld voor iedereen binnen en buiten de organisatie. Neem bijvoorbeeld Mozilla FireFox, iedereen binnen en buiten de organisatie weet dat een rode Vos hun boegbeeld is.